Blog kesehatan untuk anda

Jumat, 08 November 2019

ECESYSTEM WATER FRESH

Ciri Ciri Ekosistem Air Tawar--Biologi, Ekosistem, Pengurusan Alam Sekitar, Mengenai Maklumat

Ekosistem air tawar boleh dibahagikan kepada dua, iaitu ekosistem air yang tenang (tirus), contohnya tasik dan rawa. Dan ekosistem air yang mengalir (lotik), misalnya sungai dan air terjun. Ciri-ciri ekosistem air tawar adalah:

a. Salinitasnya sangat rendah, bahkan lebih rendah daripada paras garam protoplasma organisma akuatik.

b. Variasi suhu yang sangat rendah.
c. Penembusan cahaya matahari kurang.
d. Dipengaruhi oleh iklim dan cuaca.

Hampir semua kelas tumbuhan didapati dalam ekosistem air tawar, kedua-dua tumbuhan yang lebih tinggi (Dikotil dan Monokotil) dan tumbuhan peringkat rendah (cendawan, alga biru, alga hijau). Walaupun fauna yang terkandung dalam ekosistem air tawar hampir semua phyla dari dunia haiwan. Sebagai contoh, protozoa, rentang, cacing, moluska, serangga, ikan, amfibia, reptilia, burung dan mamalia. Ada yang selalu hidup di dalam air, ada yang pergi ke air ketika mencari makanan.


Haiwan yang sentiasa hidup di dalam air mempunyai cara menyesuaikan diri dengan persekitaran yang rendah garam. Dalam ikan di mana paras garam protoplasma lebih tinggi daripada air, mempunyai cara menyesuaikan diri dengan kurang minum. Ini disebabkan oleh air yang memasuki badan secara berterusan dilepaskan melalui proses osmosis. Garam dari air secara aktif diserap melalui insang. Air diekskresikan melalui buah pinggang secara berlebihan. Ia juga dikumuhkan melalui insang dan saluran pencernaan.

Organisme yang hidup di dalam air tawar dikumpulkan ke dalam:

A. Berdasarkan cara mendapatkan makanan

1. Organisme autotropik
Organisme autotrophik adalah organisma yang dapat mensintesis / membuat makanan mereka sendiri. Tumbuhan hijau dikelaskan sebagai organisma autotrophik, peranan mereka sebagai pengeluar dalam ekosistem air tawar.

2. Phagotrophs dan Sapotrophs
Adakah pengguna dalam ekosistem air tawar. Phagotroph adalah pemakan organisma lain, manakala Sapotrofs adalah pemakan sampah atau seluruh organisma lain.

B. Berdasarkan Tabiat Kehidupan di Air

1. Plankton
Terdiri daripada phytoplankton (plankton tumbuhan) dan zooplankton (plankton haiwan), adalah organisma yang pergerakan pasifnya selalu dipengaruhi oleh arus air.

2. Nekton
Organisme yang bergerak dengan aktif berenang. Contoh: Ikan, serangga akuatik

3. Neston
Organisme yang berehat dan terapung di permukaan air.

4. Bentos
Organisme yang hidup di dasar perairan.

5. Peripiton
Organisma melekat pada substrat (batang, akar, batu) di dalam air.

C. Berdasarkan Fungsi

1. pengeluar
Pengeluar terdiri daripada alga Bolongan, alga hijau dan alga biru, kumpulan spermatofta, contohnya gondok air, teratai, bayam air, genjer, kiambang.

2. Pengguna
Pengguna termasuk haiwan, serangga, udang, siput, cacing dan haiwan lain.

3. Decomposers / Decomposers
Pengurai / dekomposer kebanyakannya terdiri daripada bakteria dan mikrob lain.

D. Berdasarkan keamatan cahaya

1. Wilayah Litoral
Kawasan Litoral adalah kawasan air cetek, cahaya matahari dapat menembus ke dasar perairan. Organisme kawasan Litoral adalah tumbuhan, udang, cacing dan fitoplankton.

2. Wilayah Limnetik
Kawasan Limnetik adalah kawasan terbuka yang masih boleh ditembusi oleh cahaya matahari. Organisme di kawasan ini adalah plankton, neston dan nekton.

3. Wilayah Profundal

Kawasan profundal adalah kawasan air tawar yang dalam sehingga cahaya matahari tidak dapat menembusnya. Pengilang tidak lagi dijumpai.