Blog kesehatan untuk anda

Rabu, 04 Desember 2019

Ciri ciri Cacing Gilig dan Contohnya

Cara Berkembang Biak Nemathelminthes
Definisi, Ciri-ciri, Contoh Worm Nemathelminthes

Definisi Nemathelminthes

Menurut bahasa, Nemathelminthes berasal dari perkataan Nematos yang bermaksud Benang dan Helminthes yang bermaksud Worm. Cacing ini sering dipanggil cacing gilig kerana badannya tidak dibahagikan kepada segmen. Bentuk badan adalah elips atau silinder.

Menurut bahasa, Nemathelminthes berasal dari perkataan Nematos yang bermaksud Benang dan Helminthes yang bermaksud Worm.

Ciri-ciri Nemathelminthes

Ciri-ciri Nemathelminthes adalah seperti berikut.

A. Adakah haiwan triploblastik pseudoselomata, yang bermaksud bahawa tubuhnya mempunyai tiga lapisan badan (ectoderm, mesoderm, dan endothermic) dan sudah mempunyai pseudo-selom.

B. Saiz badan umumnya kecil dan banyak mikroskopik. Badan luar dilindungi oleh kutikula. Secara umumnya, saiz badan cacing betina lebih besar daripada saiz badan cacing lelaki.

C. Sistem pencernaan adalah sempurna, bermakna ia sudah mempunyai mulut dan anus.

D. Tidak mempunyai sistem peredaran dan sistem pernafasan.

E. Pembiakan secara seksual, di mana alat kelamin lelaki dan wanita berasingan. Dalam cacing jantan di bahagian belakang (ekor) berhampiran saluran dubur terdapat bulge yang disebut pena penae yang berfungsi untuk penyertaan.

G. Cacing ini terdapat dalam semua habitat, secara amnya hidup dengan bebas di dalam air dan di darat. Ada yang hidup dan parasit dalam tisu atau cecair badan manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

Contoh Worms yang Termasuk Nemathelminthes

Beberapa jenis Nemathelminthes yang hidup parasit dalam saluran pencernaan manusia adalah Ascaris, Ancylostoma / Necator, Wuchereria bancrofti, dan Enterobius.

A. Ascaris lumbricoides (Cacing Worm)

Cacing ini hidup sebagai parasit dalam usus manusia dan sering dirujuk sebagai cacing usus atau cacing bulu, mempunyai panjang kira-kira 20 cm, dengan kedua-dua hujung tirus dan merah jambu. Kerana ia hidup di dalam usus kecil manusia, cacing menghisap intipati makanan dalam usus.

Ascaris lumbricoides adalah haiwan keuskupan, iaitu haiwan yang berbeza-beza, bukan hermafrodit. Ascaris lumbricoides hanya membiak secara seksual. Lassricoide ascaris lelaki mempunyai sepasang alat berbentuk cangkut yang melekat pada dubur, yang dipanggil spikula. Spikelet berfungsi untuk membuka liang-liang alat kelamin wanita dan memindahkan sperma apabila mengawan. Jangkitan cacing ini menyebabkan ascariasis atau cacing usus, secara amnya memberi kesan kepada kanak-kanak. Jangkitan ini berlaku ketika memakan makanan atau minuman yang tercemar telur Ascaris.

Kitaran hidup bermula dari telur yang telah membentuk embrio dengan najis, kemudian dimakan oleh manusia dan menetas di usus. Kemudian, larva menembusi dinding usus dan memasuki aliran darah ke paru-paru. Dari paru-paru, larva keluar ke trakea, kemudian ke pharynx, kemudian menelan kembali ke dalam usus lagi sehingga ia berkembang menjadi dewasa.

Siklus hidup Ascaris Lumbricoides (Worm Perut)

B. Ancylostoma / Necator (Worm Mine)

Cacing ini dikenali sebagai cacing yang penyebarannya di Asia dan Afrika tropika. Di Amerika terdapat cacing yang sama dikenali sebagai Necator americanus. Hookworms berukuran 1 - 1.5 cm dan parasit dalam usus manusia. Di dalam mulutnya terdapat cangkuk berupa gigi dari kitin untuk melekat dan mencederakan dinding usus tuan rumahnya. Cacing ini menghisap darah tuan rumah supaya ia boleh menyebabkan anemia yang disebabkan oleh pendarahan pada tanda gigitan cacing kerana cacing itu mengeluarkan anticoagulan apabila mereka menyedut darah. Akibatnya, ia dapat mengurangkan semangat kerja dan mengurangkan produktiviti. Penyakit yang disebabkan oleh cacing dipanggil ankilostomiasis.

Cacing dewasa tinggal di rongga usus, dengan mulut melekat pada mukosa dinding usus. Cacing wanita menghasilkan 9,000 - 10,000 telur setiap hari. Cacing betina mempunyai panjang 1 cm dan cacing lelaki kira-kira 0.8 cm. Cacing dewasa dalam bentuk huruf S atau C dan di mulutnya ada sepasang gigi. Rongga mulut sangat besar. Cacing lelaki mempunyai pertukaran copulatrix. Telur ayam adalah kira-kira 60 x 40 mikron, bujur, dan mempunyai dinding nipis. Di dalamnya terdapat beberapa sel termasuk larva rabditiform yang panjangnya kira-kira 250 mikron dan larva filariform yang panjangnya kira-kira 600 mikron.

Dalam kitaran hidup mereka, telur menetas di tanah berlumpur menjadi larva. Larva menembusi kulit telapak kaki, kemudian masukkan peredaran darah. Cacing dewasa berada dalam usus kecil, melekat pada dinding usus, dan menghisap darah.

C. Wuchereria bancrofti

Cacing ini adalah penyebab elephantiasis (elephantiasis). Penyakit ini disebarkan melalui sektornya dalam bentuk nyamuk Culex. Cacing dewasa hidup pada nodus limfa manusia.

Cacing dewasa menyerupai benang, kekuningan putih - tembaga. Cacing wanita berukuran 90-100 x 0,25 mm, ekor adalah lurus dan tumpul dan rahim dipasangkan. Cacing lelaki mengukur 35 - 40 x 0.1 mm, ekor bulat dan dilengkapi dengan dua spikelula. Cacing wanita mengeluarkan mikrofilarija veiled dan mengukur 250 - 300 x 7-8 mikron. Mikrofilaria terdapat dalam darah dan paling sering dijumpai dalam aliran darah periferal, tetapi hanya pada masa-masa tertentu. Secara umum, microfilaria cacing ini mempunyai tempoh berkala malam kerana microfilaria dalam darah periferal kebanyakannya ditemui pada waktu malam, sedangkan pada masa itu mikrofilaria didapati dalam kapilari organ-organ visceral (jantung, ginjal, paru-paru, dan sebagainya).

Untuk melengkapkan kitar hidupnya, Wuchereria bancrofti memerlukan manusia (tuan rumah yang sebenarnya) dan nyamuk (tuan rumah pertengahan). Nyamuk dijangkiti dengan meminum mikrofilina yang disedut bersama dengan darah. Di dalam perut nyamuk, microfilariae melepaskan sarung mereka dan berkembang menjadi larva 1 (L-1), larva 2 (L-2), dan larva 3 (L-3) dalam otot toraks dan kepala.

L - 1 mempunyai panjang 135 - 375 mikron, kelihatan seperti sosej, ekor, memanjang dan tajam, dan tempoh pembangunan adalah 0.5 - 5.5 hari (dalam thorax). L - 2 mempunyai panjang 310 - 1,370 mikron, adalah lemak dan lebih panjang daripada L - 1, mempunyai ekor kerucut pendek, dan tempoh perkembangan 6.5 - 9.5 hari (dalam toraks dan kepala). L-3 mempunyai pergerakan yang sangat cepat, kadang-kadang dijumpai dalam proboscis nyamuk supaya larva ini infektif dan dihantar kepada manusia melalui gigitan nyamuk.

Jika L-3 memasuki tisu manusia kemudian memasuki sistem limfatik periferal dan berhijrah ke saluran limfatik distal dan akhirnya ke kelenjar limfa ia akan berkembang menjadi L-4 dan L-5 (cacing lelaki dan dewasa lelaki).

Ciri ciri Cacing Gilig dan Contohnya Rating: 4.5 Posted by: MY BLOGGER