Blog kesehatan untuk anda

Selasa, 26 Maret 2019

Tanaman Yang Tumbuh Melawan Hukum Gravitasi

Gravitropism adalah pergerakan pertumbuhan ke arah atau jauh dari tarikan graviti bumi, di mana gerakan ke arah graviti dipanggil gravitropisme positif, sementara pergerakan pertumbuhan dari graviti bumi disebut gravitropisme negatif. Akar biasanya gravitropic positif. Akar utama biasanya lebih tegak dibandingkan dengan akar menengah yang kadang-kadang tumbuh untuk membentuk sudut hampir mendatar. Akar tertiari dan akar-akar akar seterusnya tidak gravitropic sama sekali dan berkembang dalam arah yang tidak teratur.


Oleh itu, sistem akar apabila tumbuh bersebelahan boleh meneroka tanah lebih luas daripada jika semua akar tumbuh lurus ke bawah. Satu hormon yang memainkan peranan dalam mekanisme gravitropisme ialah hormon auxin, yang berfungsi untuk pemanjangan sel-sel akar, di mana pengedaran auxin dalam sel-sel akar dikawal oleh gen tertentu dalam tumbuh-tumbuhan.

Batang dan tangkai bunga biasanya gravitropil negatif, tetapi tindak balasnya sangat pelbagai. Batang utama atau batang pokok biasanya tumbuh 180 ° dari pusat graviti, manakala cawangan, peti ais, rizom, dan stolon biasanya lebih rata.