Blog kesehatan untuk anda

Selasa, 22 Oktober 2019

Makanan Untuk Kesehatan Otak dan Saraf

Makanan untuk Meningkatkan Fungsi Otak - Untuk mengekalkan kesihatan otak yang baik, makanan yang sihat diperlukan, makanan yang dapat memberi tenaga kepada otak adalah makanan sihat yang sering disarankan oleh pakar pemakanan untuk mengkonsumsinya. Sel kelabu di dalam otak diketahui memerlukan 1/4 tenaga yang diperlukan oleh tubuh. jadi tidak dapat tidak kita perlu mengambil yang mampu menyediakan tenaga untuk badan.

Kadang-kadang kita tertekan, atau kehilangan tumpuan. Ini adalah tanda bahawa otak kita memerlukan nutrien untuk menghasilkan tenaga supaya prestasi otak pulih.

meningkatkan fungsi otak

Kadang-kadang kita tertekan, atau kehilangan tumpuan. Ini adalah tanda bahawa otak kita memerlukan nutrien untuk menghasilkan tenaga supaya prestasi otak pulih. Adalah diketahui bahawa terdapat banyak makanan yang bermanfaat untuk memperbaiki fungsi otak, seperti di bawah.

1. Nanas
Siapa yang tidak kenal dengan buah ini, buah yang biasanya terdapat dalam salad ini ternyata menyimpan beberapa bahan yang diperlukan oleh otak seperti Tryptophan, asid amino. Bahan ini dapat memberikan keselesaan dan ketenangan bagi seseorang.

Kami digalakkan untuk mengambil nanas dalam 250 gram sehari.

2. Memakan bawang putih
Bawang putih, termasuk makanan yang berfungsi untuk prestasi otak. Makan setengah cengkih bawang putih setiap hari dapat meningkatkan peredaran darah ke otak, sehingga dapat membawa banyak nutrisi ke dalam ginjal.

3. Basil daun
Bahan-bahan yang biasanya digunakan sebagai perasa untuk hidangan ini juga menyimpan beberapa minyak pati yang sangat baik untuk kesihatan otak. Minyak esensial ini dapat membuat seseorang mempunyai mood yang baik, menghilangkan kebimbangan, memberi tenang kepada seseorang, dan dapat meningkatkan daya tumpuan.

4. Madu
Madu adalah minuman terbaik sepanjang masa di mana sahaja. Memanfaatkan 2 sudu madu setiap hari hanya meningkatkan prestasi otak anda, tetapi juga boleh membawa pelbagai perkara yang luar biasa dalam hidup anda. Kenapa madu sangat baik untuk kesihatan kerana ia mengandungi vitamin, mineral, bio-hormon dan enzim. Bahan ini dapat merangsang kerja otak, menghalang tekanan.

5. Ikan laut dan makanan laut lain
Menjadi popular di kalangan orang-orang yang memakan makanan laut sangat baik untuk kesihatan, terutama kesihatan otak. Kandungan pelbagai asid amino dalam ikan laut akan merangsang rembesan noradrenalin dan dopamin. juga dikenali untuk meningkatkan memori otak anda.

6. Buah pisang
Buah pisang yang sama dengan makanan monyet sangat bermanfaat untuk otak, kandungan serotonin di dalamnya. Dalam 100 gram pisang mengandungi 1.7 gram nutrien penting untuk badan. Bahan serotonin ini akan memberi otak anda keupayaan untuk menumpukan perhatian.

Makanan Untuk Kesehatan Otak dan Saraf Rating: 4.5 Posted by: MY BLOGGER