Blog kesehatan untuk anda

Senin, 21 Oktober 2019

Objek Formal Biologi Adalah

Objek Kajian Biologi (BAB 1 Kelas X)

Objek Kajian Biologi

Biologi adalah bidang sains semulajadi yang mengkaji kehidupan dan organisma hidup, termasuk struktur, fungsi, pertumbuhan, evolusi, pengedaran dan taksonominya. Biologi umumnya mengiktiraf sel sebagai unit asas kehidupan, gen sebagai unit warisan asas, dan evolusi sebagai mekanisme yang mendorong penciptaan spesies baru. Di samping itu, organisma ini dipercayai dapat bertahan dengan memakan dan menukar tenaga serta dengan mengawal keadaan di mana ia tetap stabil dan penting.

Biologi yang sebenarnya kita pelajari dari usia muda bermula dari bangku pendidikan tadika tetapi dengan persembahan bahan yang lebih santai disesuaikan dengan dunia kanak-kanak. Sekali kita memasuki sekolah menengah (SMP), untuk mempermudah memahami bahan Biologi, kita mula membiasakan diri untuk menjalankan eksperimen yang bertujuan untuk membuktikan kebenaran teori yang terkandung dalam perkara Biologi.

Objek kajian biologi termasuk manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, dan mikroorganisma yang dapat dilihat dengan mata telanjang atau dengan menggunakan alat bantuan, seperti mikroskop. Kerana dalam menjalankan eksperimen menggunakan alat, biologi tidak boleh berdiri sendiri. Dengan bantuan alat seperti mikroskop, termometer, X-ray, dan lain-lain yang berfungsi berdasarkan prinsip-prinsip Fizik, kedua-duanya mempunyai hubungan yang saling berkaitan antara satu sama lain.

Selain objek biologi juga termasuk semua benda hidup dan kehidupan, objek biologi juga membincangkan kehidupan di pelbagai peringkat struktur dan tahap struktur bermula dari yang paling rendah hingga yang tertinggi. Contoh-contoh seperti molekul, sel, tisu, organ, sistem organ, individu, populasi, masyarakat, ekosistem, dan bioma.

Perhatikan gambar 1.0 berikut.



Dalam gambar adalah susunan objek biologi dari terendah hingga tertinggi. Dan berikut adalah penjelasan objek di atas.
1. Molekul


(Contoh Gambar Molekul, Source By Google)

Molekul adalah bahagian paling bawah tahap organisasi dalam kehidupan. Struktur dan fungsi molekul yang membentuk komponen sel seperti karbohidrat, lipid, protein dan asid nukleat adalah objek kajian dalam biokimia. Interaksi antara intermolecular, seperti interaksi DNA, RNA, dan molekul protein dalam sintesis protein, dan peraturan mereka diteliti dalam biologi molekul.

Masalah yang timbul seperti keperluan tumbuhan dengan kualiti tertentu seperti beras tahan hama, keperluan tumbuhan dengan jumlah yang banyak dalam masa yang cepat, keperluan untuk ubat-ubatan untuk penyakit tertentu, dan lain-lain adalah masalah yang dapat terjadi pada tahap molekul ini.

2. Sel


(Contoh Gambar Sel, Source By Google)

Di peringkat selular, struktur dan fungsi komponen sel dan proses yang berlaku dalam sel adalah objek kajian biologi. Kajian sel adalah sitologi, sel-sel dimiliki oleh semua organisma.

Sesetengah organisma seperti bakteria terdiri daripada satu sel, tetapi kebanyakan organisma adalah koleksi banyak sel khusus.

Masalah seperti kanser dan perkembangan makanan dan minuman yang ditapai boleh dinilai di peringkat selular.

3. Jaringan


(Contoh Gambar Jaringan, Source By Google)

Tisu adalah sel-sel yang pakar dalam organisma multiselular. Rangkaian juga kumpulan sel yang mempunyai bentuk dan fungsi yang sama. Struktur dan fungsi pelbagai jenis rangkaian adalah objek kajian di peringkat bersih. Kajian rangkaian adalah histologi.

Masalah yang boleh dinilai di peringkat tisu termasuk diagnosis dan rawatan pelbagai penyakit tumbuhan, manusia dan haiwan. Contoh-contoh objek biologi di peringkat tisu adalah lapisan tisu epitel dalam lapisan.

4. Organ & Sistem Organ


(Contoh Gambar Organ, Source By Google)
Setiap organ adalah sebahagian daripada sistem dengan fungsi tertentu yang dipanggil sistem organ. Contoh-contoh organ pada manusia adalah otak, jantung, paru-paru, dan buah pinggang.

Struktur (anatomi) dan fungsi (fisiologi) pelbagai jenis organ dan sistem organ dalam pelbagai organisma multiselular adalah objek kajian di peringkat ini.

Pelbagai penyakit yang menyerang organ manusia dan rawatannya seperti tuberkulosis yang menyerang paru-paru dan hepatitis yang menyerang hati boleh dinilai pada tahap ini.

5. Individu


(Contoh Gambar Individu, Source By Google)

Pelbagai sistem organ yang bekerja bersama untuk menjalankan aktiviti kehidupan membentuk individu, dan individu ini dipanggil unit hayat. Di peringkat individu, pembangunan individu adalah objek kajian biologi perkembangan. Ketidaksuburan dalam perkembangan embrio adalah contoh masalah di peringkat ini.

6. Populasi


(Contoh gambar populasi, Source By Google)

Populasi terbentuk daripada sekumpulan organisma atau individu spesies tertentu yang tinggal di kawasan geografi. Corak penyebaran spesies dan proses kausal adalah objek kajian biogeografi. Pengagihan dan perubahan frekuensi alel dikaji dalam genetik populasi.

Kepadatan penduduk dan kekurangan spesies tertentu seperti rafflesia adalah contoh masalah di peringkat ini. Contoh populasi adalah Banteng di Ujung Kulon atau harimau Sumatera di pulau Sumatra

7. Komunitas


(Contoh gambar Komunitas, Source By Google)

Populasi pelbagai jenis organisma berinteraksi di tempat tertentu untuk membentuk masyarakat. Dalam komuniti, semua organisma adalah sebahagian daripada komuniti dan komponennya saling terhubung melalui kepelbagaian interaksi. Contoh-contoh komuniti adalah populasi ikan, populasi alga dan populasi haiwan di sekeliling membentuk komuniti terumbu karang seperti ditunjukkan di bawah.

8. Ekosistem


(Contoh Gambar Ekosistem, Source By Google)

Organisma mempunyai hubungan timbal balik dengan persekitarannya untuk membentuk sistem yang dipanggil ekosistem. Contoh-contoh ekosistem ialah tasik, sungai, ekosistem laut, pantai berpasir, dan hutan.

Interaksi antara organisme dan interaksi organisme dengan alam sekitarnya adalah objek kajian di peringkat ekosistem, terutama dalam bidang ekologi. Pengaruh bahan kimia pada organisma dikaji dalam toksikologi. Kehidupan di perairan daratan dikaji dalam limnologi. Hidup di laut dipelajari dalam biologi marin.

Isu-isu khusus yang perlu dinilai pada tahap ekosistem ini adalah kesan pencemaran terhadap organisma dan ciri-ciri ekosistem yang tercemar.

9. Biome
Biome adalah sekumpulan haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang tinggal di lokasi geografi tertentu. Objek kajian di peringkat ini adalah kehidupan di lokasi geografi tertentu, seperti kawasan hutan tropika, padang rumput, dan padang pasir.

Biomes adalah ekosistem yang terbentuk kerana perbezaan lokasi geografi dan astronomi. Pada dasarnya, biome terdiri daripada pengeluar, pengguna, dan pengekod (pengurai) di mana kitaran bermula dengan tumbuhan.
Inilah jenis bioma.
  • Steppe Biome
  • Taiga Biome
  • Gurun Biome
Sabana Biome Subjek kajian biologi berdasarkan tahap organisasi kehidupan di atas adalah pemudahan. Pada objek, realiti dan masalahnya boleh dipelajari di pelbagai peringkat organisasi kehidupan.

Objek Formal Biologi Adalah Rating: 4.5 Posted by: MY BLOGGER