Blog kesehatan untuk anda

Senin, 04 November 2019

Makalah Fisiologi Hewan Sistem Peredaran Darah

Sistem Peredaran pada Haiwan--Sistem Peredaran Darah Hewan Ada 2 macam yaitu
Setiap organisma mesti menjalankan aktiviti metabolik di dalam badannya. Tidak kira sama ada ia adalah organisma yang terdiri daripada banyak sel atau tunggal. Kegiatan metabolik berlaku dalam ucapan sel. Untuk menjalankan proses metabolik dengan betul, sel-sel dalam tubuh organisma memerlukan makanan serta bahan-bahan lain yang datang dari luar tubuh organisme untuk menjalankan aktiviti kehidupan di dalam sel. Untuk mengedarkan bahan tersebut, tubuh organisma sudah biasa dengan sistem yang dikenali sebagai peredaran, di mana semua bahan yang diperlukan oleh tubuh diedarkan. Sistem ini menggunakan darah sebagai sarana pengangkutan, jadi ia juga dikenali sebagai sistem peredaran darah. Sistem ini dimiliki oleh semua organisma, termasuk haiwan. Adakah ia berbeza dengan sistem peredaran manusia? Lihat keterangan berikut.



Sistem peredaran darah atau sistem peredaran mempunyai fungsi, antara lain, untuk menjamin kelanjutan kebutuhan untuk runtuh nutrien serta oksigen, sebagai cara menghapuskan senyawa atau bahan yang merupakan hasil proses metabolik, sebagai pengatur suhu dalam tubuh dan tekanan penstabilan dari dalam. Sistem peredaran darah pada hewan mempunyai bentuk yang bervariasi, bergantung pada tingkat kesempurnaan tubuh hewan. Sebagai contoh, dalam protozoa bersubahat, ia melancarkan badannya dengan menggunakan organelle yang dipanggil khoanosit. Sementara itu, organisma yang dipanggil Coelentrata, ia beredar dengan mengalir cecair menggunakan saluran khas dan terdapat di gastrovaskular dengan silia.

Haiwan juga mempunyai peredaran darah sehingga haiwan dapat hidup dalam peredaran darah. Ada alat peredaran darah pada hewan yang sangat diperlukan dalam darah beredar, memompa darah dan mengirim darah kembali. Peredaran darah pada hewan hampir sama dengan peredaran darah pada manusia. satu-satunya perbezaan ialah cara peredaran manusia. Darah pada haiwan terdapat berbeza dan terdapat juga yang sama, perbezaannya hanya dalam komposisi darah, untuk mengetahui penjelasan dan perbincangan dalam setiap haiwan dalam peredaran darah mereka yang diringkaskan dalam tema yang merupakan sistem peredaran darah pada haiwan seperti di bawah.













Sistem peredaran pada haiwan dibahagikan kepada dua jenis seperti berikut.

Sistem Peredaran Darah Terbuka
Dalam sistem ini darah dan cecair lain tidak selalu diedarkan melalui urat. Pada masa tertentu darah meninggalkan saluran darah, terus beredar ke dalam rongga badan dan akhirnya kembali ke dalam kapal. Sesetengah haiwan yang mempunyai sistem peredaran terbuka.

Udang
Darah dipam dari jantung melalui saluran darah ke bahagian bawah badan, seperti kaki. Darah dari kaki mengalir ke insang kiri dan kanan tanpa melewati kapal. Di dalam insang, darah mengikat 02 dan kemudian kembali ke jantung. Tonton gambar di sebelah!

Mollusca
Mollusca mempunyai sistem peredaran darah yang terdiri daripada jantung dan saluran darah yang mudah. Hati siput terletak di rongga pericajdium dan terdiri daripada atrium dan ventrikel. Peredaran darah di siput bermula dengan darah dipam dari jantung yang mengalir melalui sinus ke dalam tisu badan. Dari tisu badan, darah kembali ke jantung.

Serangga
Serangga mempunyai kapal yang meluas dan terletak secara longitudinal di atas saluran makanan sebagai alat peredaran darah. Sistem peredaran tidak membawa 02 dan C02 kerana darah belalang tidak mengandung hemoglobin, tetapi mengandung hemocyanin. Oksigen disebarkan ke sel-sel badan dengan bantuan saluran pernafasan (trachea).

Sistem Peredaran Serangga

a. Darah
Belalang darah dipanggil hemolymph. Darah ini tidak merah kerana ia tidak mengandungi hemoglobin, jadi ia tidak dapat membawa oksigen. Belalang darah hanya berfungsi untuk mengedarkan saris makanan. Oksigen memasuki sel-sel badan melalui sistem trakea.


b. Peralatan Peredaran

Belalang adalah serangga yang mempunyai pengangkutan dalam bentuk kapal dalam bentuk buih yang disebut jantung kapal. Kapal jantung terletak di atas saliran saliran dan mempunyai lubang (ostium) di sisi kiri dan kanan gelembung. Ostium (jamak: ostia) Fungsi ini sebagai pintu masuk untuk darah dan seluruh badan. Arteri jantung dalam bentuk gelembung saluran saling. Bahagian belakang ditutup dan bahagian hadapannya berbentuk aorta yang terbuka.

c. Peredaran darah
Peredaran darah serangga termasuk sistem peredaran terbuka. Iaitu, darah mengalir tanpa melalui saluran darah. Apabila jantung saluran darah pulsate mengepam dan mengalir ke seluruh badan, darah dari aorta beredar secara bebas di dalam badan dan memasuki sel-sel badan untuk menyediakan jus makanan dan mengangkut bahan dan sel yang lain. Tambahan pula, pulangan darah ke saluran jantung melalui ostium di sebelah kanan dan untuk mengedarkan seluruh badan,

Sistem Peredaran Tertutup
Dalam sistem peredaran darah yang tertutup, darah mengalir ke seluruh tisu badan melalui saluran. Berikut adalah beberapa haiwan yang mempunyai sistem peredaran darah yang tertutup

Cacing tanah
Cacing tanah mempunyai sistem peredaran darah yang mudah. Cacing tanah mengandungi hemoglobin yang dibubarkan dalam plasma darah dan mempunyai fungsi mengangkut 02.
Terdapat tiga saluran darah di cacing tanah, iaitu saluran darah belakang, saluran darah perut, dan saluran darah sisi dengan lima pasang gerbang aorta yang berfungsi sebagai jantung. Sistem peredaran darah cacing bermula dari penyerapan oksigen melalui dinding kulit yang nipis, kemudian memasuki saluran darah belakang melalui kapilari. Darah dalam urat belakang berjalan dari belakang ke kepala dan mengalir ke dalam saluran darah perut melalui gerbang aorta yang terletak di dalamnya. Di dalam perut abdomen, aliran darah dari depan ke belakang disebabkan oleh denyutan lima pasang gerbang anortik.

Sistem Transfusi Darah di Worms

a. Darah
Cacing tanah adalah merah kerana plasma darah mereka mengandungi hemoglobin. Ini berbeza dengan darah haiwan vertebrata, kerana hemoglobin haiwan vertebrata berada dalam sel darah merah. Oksigen dari luar badan meresap melalui dinding nipis di permukaan kulit dan dibawa oleh darah ke saluran belakang. Oksigen bersama dengan jus makanan disebarkan ke sel-sel badan oleh kapilari.



b. Peralatan Peredaran
Peranti peredaran darah di cacing tanah terdiri dari lima pasang gerbang anortik dan saluran darah. Lima pasang fungsi lengkung anortik seperti jantung kerana ia sentiasa berdegup untuk mengalirkan darah. Darah mengalir dalam saluran darah jadi ia dipanggil sistem peredaran darah tertutup. Kapal darah di cacing tanah terdiri daripada kapal belakang, saluran perut, dan kapilari

c. Peredaran darah
Apabila lima pasang kontrak lengkung aorta, darah mengalir ke dalam perut abdomen. Pembuluh darah abdomen membawa darah ke belakang ke kapilari. Kapilari terus menyalurkan darah ke sel-sel tubuh. Setelah melalui kapilari, darah pergi ke saluran belakang dan kemudian kembali ke gerbang aorta. Selain itu, oleh gerbang aorta, darah dipam semula ke dalam perut perut, dan sebagainya.

Ikan
Ikan ini mempunyai hati yang terbahagi kepada dua ruangan iaitu atrium berdinding nipis (porch) dan ventrikel berdinding tebal (gerai). Antara teras dan gerai terdapat injap. Sistem peredaran darah bermula dari jantung yang mengalirkan darah keluar melalui aorta ventral dan kemudian mengalir ke dalam insang. Di dalam insang, corong aorta menjadi lebih kecil (kapilari). Kapilari akan melepaskan C02 ke dalam air dan mengambil 02 dari air. Dari kapilari dalam insang, darah akan mengalir ke dalam aorta. Melalui cawangan aorta aliran darah ke dalam kapal kapilari di seluruh badan. Tambahan pula, darah mengikat ke C02 dari tisu dan kemudian kembali ke jantung melalui vena. Dalam satu edaran. Sel darah Hanva beredar sekali melalui jantung supaya sistem peredaran darah dipanggil sistem peredaran darah tunggal.

Sistem peredaran darah di Pisces


a. Darah
Darah ikan terdiri daripada plasma dan corpuscles. The corpuscular is Se! sel darah merah, sel darah putih, dan kepingan darah. Sel darah merah adalah rata, memanjang, bulat dan mempunyai nukleus.

b. Peralatan Peredaran
Peredaran darah ikan terdiri daripada jantung dan saluran darah. Jantung ikan terletak di rongga perikard yang bersempadan dengan insang. Hati ikan dilindungi oleh membran yang dipanggil pericardium. Hati ikan terdiri daripada dua bilik, iaitu satu alur dan satu bilik. Teras kelihatan merah gelap, sementara bilik kecil kelihatan merah jambu. Terasnya berdinding nipis, sementara bilik kecil itu berdinding tebal. Antara teras dan gerai terdapat injap. Di hujung ruang terdapat arteriosus mentol. Bulbus arteriosus adalah pangkal aorta ventral. Di teras terdapat venosus sinus yang menerima darah dari seluruh tubuh.


Pembuluh darah ikan terdiri daripada arteri, urat, dan kapilari. Arteri besar dipanggil aorta, terletak di bahagian belakang atau belakang. Pembuluh darah aorta memasuki arteri atau arteri. Vena cawangan lagi untuk membentuk kapilari.

Darab dari portico jantung dipam ke bilik kecil. Seterusnya, ia dipam ke dalam insang melalui arteri insang. Di dalam insang, darah mengikat oksigen dan memancarkan karbon dioksida. Darah dari insang berkumpul di aorta, kemudian mengalir ke seluruh badan yang membawa kandungan makanan dan oksigen ke sel-sel badan. Karbon dioksida dan bahan buangan lain diangkut oleh darah melalui urat ke ruang serambi, dan sebagainya.

c. Sistem Peredaran

Sistem peredaran ikan adalah sistem peredaran darah tunggal dan tertutup. Peredaran darah tunggal, yang bermaksud bahawa sekali diedarkan di seluruh badan, darah melepasi jantung sekali sahaja. Oleh itu, darah yang melalui hati adalah darah "kotor". Urutan sirkulasi darah ikan boleh diringkaskan seperti berikut.

Katak
Hati katak terdiri daripada dua beranda berdinding nipis dan satu bilik kecil. Sistem peredaran bermula dari kemasukan darah yang mengandungi banyak 02 dari paru-paru ke atrium kiri. Dari beranda, masuk ke dalam ruang supaya ada campuran darah yang mengandung 02 dan darah yang mengandung C02. Darah yang mengandungi C02 berasal dari tisu badan yang masuk ke atrium kanan. Dari ruang, darah akan dipam keluar ke dalam aorta. Aorta yang keluar dari bilik cawangan menjadi gerbang aorta kanan dan gerbang aorta kiri.
Setiap gulung aorta bercabang ke kepala, membentuk arteri utama, ke organ tubuh, dan bercabang ke paru-paru dan kulit. Dalam paru-paru dan kulit, darah melepaskan C02. Di dalam paru-paru darah mengambil 02 yang akhirnya akan dihantar kembali ke atrium kiri melalui urat paru-paru.

Reptilia
Reptilia mempunyai hati yang terdiri daripada empat bilik, iaitu dua beranda dan dua bilik. Antara ventrikel kanan dan ventrikel kiri dibatasi oleh halangan tidak sempurna supaya darah masih boleh dicampur. Khususnya di tengah-tengah buaya, dalam halangan interventricular terdapat lubang kecil yang disebut foramen panizzae. Fungsi foramen panizzae seperti berikut.
Membolehkan pengedaran oksigen yang mencukupi ke saluran pencernaan.
Mengekalkan keseimbangan tekanan bendalir di dalam hati semasa menyelam. ,
Pembuluh darah di reptilia terdiri daripada aorta dan arteri pulmonari. Di dalam cicak terdapat dua aorta, iaitu aorta kanan dan aorta kiri. Aorta kanan keluar dari ventrikel kiri membawa darah yang mengandungi banyak 02 ke seluruh badan. Aorta kiri berasal dari suatu ruang antara ruang sebelah kanan dan ruang sebelah kiri membawa darah yang mengandungi banyak O2 ke seluruh bahagian belakang badan. Kedua-dua aorta kemudiannya bersatu untuk membentuk arteri utama yang berpisah di seluruh tubuh. Darah yang datang dari seluruh badan akan kembali ke jantung melalui atrium kanan. Arteri paru-paru muncul dari ventrikel kanan membawa darah yang mengandungi sejumlah besar C02. Dalam paru-paru, darah melepaskan C02 dan mengikat 02. Darah dari paru-paru yang mengandungi banyak 02 akan pergi ke jantung melalui atrium kiri. Oleh itu, sistem peredaran darah dalam reptilia memasuki hati 2 kali sehingga dipanggil sistem peredaran darah.

Aves
Hati burung terdiri daripada empat kamar: dua beranda dan dua bilik. Hantunan antara ventrikel kanan dan kiri adalah sempurna supaya tiada pencampuran darah.
Pada mulanya darah beredar ke jantung melalui vena ke atrium kanan dan mengalir ke dalam ventrikel kanan. Selain itu, ruang akan mengepam darah keluar dari jantung ke dalam paru-paru. Darah dalam kapilari dalam paru-paru akan melepaskan C02 dan mengikat 02. Tambahan pula, darah keluar dari paru-paru melalui vena pulmonari ke atrium kiri dan dilepaskan ke ventrikel kiri. Selepas itu, dari darah ventrikel kiri akan diedarkan ke seluruh badan. Sistem peredaran darah di Aves termasuk peredaran darah berganda.

Sistem Peredaran darah di Aves


Peranti peredaran darah di aves (burung) adalah sama dengan peredaran darah pada manusia. Peralatan peredaran darah pada burung terdiri daripada jantung dan saluran darah. Sistem peredaran darah adalah peredaran tertutup dan berganda.

Hati burung mempunyai empat bilik dengan penampan sempurna, iaitu teras kanan, ruang kiri, ruang sebelah kanan, dan ruang sebelah kiri sehingga tiada pencampuran darah yang mengandung banyak oksigen dan darah yang mengandung banyak karbon dioksida. Pembuluh darah boleh dibahagikan kepada dua jenis, iaitu arteri (arteri) dan urat (urat).

Arteri membekalkan darah dari jantung ke seluruh tubuh. Pembuluh darah membekalkan darah dari seluruh badan kembali ke jantung. Pembuluh darah besar disebut aorta. Arteri kemudian menjadi cabang arteri yang lebih kecil.


Darah dari seluruh badan yang mengandungi banyak karbon dioksida ditampung di atrium kanan jantung. Darah dari atrium kanan disalurkan ke ruang yang betul, kemudian mengalir ke dalam paru-paru melalui arteri paru-paru. Dalam paru-paru, karbon dioksida dilepaskan dan oksigen terikat oleh hemoglobin dalam sel darah merah. Darah dan paru-paru yang mengandungi banyak oksigen mengalir ke portico kiri, kemudian ke ventrikel kiri dan akhirnya dipam keluar dari jantung untuk diedarkan ke seluruh tubuh melalui arteri.

Kesimpulan: Sistem Peredaran Darah Haiwan
Sistem pengangkutan pada haiwan berbeza bergantung kepada struktur badan mereka. Haiwan vertebrata pada dasarnya mempunyai sistem pengangkutan yang terdiri daripada jantung, saluran darah, darah dan limfa. Haiwan bersel tunggal tidak mempunyai cara pengangkutan khusus. Haiwan invertebrata biasanya tidak mempunyai jantung sebagai pam darah.


Sistem peredaran darah dalam Reptilia

Satu contoh reptilia yang kita kaji tentang sistem peredaran darah adalah kadal. Peranti peredaran darah dalam kadal terdiri daripada jantung dan saluran darah. Peredaran darah dalam reptilia adalah sistem peredaran darah yang ganda dan tertutup. Jantung reptil mempunyai empat ruangan, atrium kanan, atrium kiri, ruang hak, dan ruang kiri. Pemisahan antara ventrikel kiri dan kanan adalah tidak sempurna.

Walau bagaimanapun, berlakunya pencampuran antara darah yang mengandungi banyak oksigen dan darah yang mengandungi banyak karbon dioksida dapat dielakkan. Sebabnya ialah apabila kontrak kamar, penutup kepala ditutup supaya darah dari ventrikel kiri tidak bercampur dengan darah dan ventrikel kanan. Reptilia umumnya mempunyai dua aorta, iaitu aorta kanan dan aorta kiri.

Aorta kanan adalah aorta yang keluar dari ventrikel kiri dan mengalirkan darah ke seluruh badan. Aorta kiri yang keluar dari sempadan ventrikel kiri dan fungsi ventrikel kanan untuk mengalirkan darah ke bahagian belakang badan. Aorta kanan dan kiri aorta bertemu di bahagian belakang badan.


Darah dari seluruh badan yang kaya dengan gas karbon dioksida mengalir ke atrium kanan. Darah dari atrium kanan mengalir ke dalam ruang yang betul dan dipam ke dalam paru-paru. Dalam paru-paru, darah melepaskan karbon dioksida dan mengikat oksigen dan udara ke dalam gelembung paru-paru. Darah dari paru-paru kemudian mengalir ke atrium kiri jantung, kemudian ke ventrikel kiri. Darah dari ruang kiri yang kaya dengan oksigen kemudian dibawa ke seluruh badan melalui arteri.

Sistem Peredaran Amfibia

a. Darah
Seperti manusia, katak mempunyai darah yang terdiri daripada cecair plasma dan sel darah yang jelas. Plasma darah sebagai pembawa pelarut (pelarut) terdiri daripada air, protein darah, dan garam mineral. Sel darah adalah elips, rata, dan nukleus, dan mengandungi hemoglobin sebagai agen mengikat oksigen. Sel darah putih tidak berwarna, mempunyai nukleus, datang dalam pelbagai bentuk, dan boleh bergerak secara bebas (amoeboid).

b. Peredaran Darah
Katak mempunyai hati sebagai alat pam darah. Jantung katak mempunyai tiga bilik, iaitu atrium kanan, atrium kiri, dan satu ventrikel. Atrium berdinding nipis, manakala ventrikel berdinding tebal dan konis (cordis ventrikel). Di bahagian belakang atrium kanan jantung adalah beg nipis, segitiga yang dikenali sebagai sinus venosus. Setiap akhir sinus venosus adalah muara tiga urat utama, vena pulmonari, vena cava anterior, dan vena cava posterior. Berdasarkan asal-usul darahnya, dalam katak terdapat tiga sistem vena, iaitu sistem vena cava, sistem vena pulpa kulit, dan vena portal.
1. Sistem vena cava, yang terdiri daripada vena cava anterior dan vena cava posterior di mana darah melepasi bahagian depan (kepala dan kaki depan) dari bahagian belakang (kaki belakang)
.
2. Sistem vena pulpa kutaneus diluluskan melalui darah dan paru-paru dan kulit.
3. Sistem vena portal adalah urat yang melalui beberapa organ (kelenjar pencernaan) sebelum memasuki jantung. Di katak terdapat sistem hepatik porta yang membawa penghadaman dari usus ke hati dan sistem porta ginjal yang membawa darah dari anggota belakang atau ekor ke ginjal.

Di bahagian depan dinding ruang adalah paip tebal arteri utama (batang arteri). Batang bahtera berpecah menjadi dua aorta yang berpaling ke kanan dan ke kiri. Di setiap pangkal aorta ada tiga cabang arteri, iaitu arteri karotid, arteri pulmo kulit, dan lengkungan aorta. Arteri karotis mengalirkan darah ke kepala. Arteri pulmo kutaneus menjadi arteri pulmonari yang membawa darah ke paru-paru dan arteri kutaneus yang membawa darah ke kulit. Gerbang anortik membawa darah ke bahagian 
belakang badan.


Kodok katak kanan katak menerima darah yang mengandungi banyak karbon dioksida dari seluruh badan. Darah dari serambi yang betul dan serambi kiri membawa kepada bilik yang terdiri daripada satu bilik. Akibatnya, terdapat campuran darah yang belum ditapis dan mengandungi banyak karbon dioksida dan darah yang mengandungi banyak oksigen.



c. Sistem Peredaran
Sistem peredaran katak adalah sistem peredaran darah yang tertutup dan tertutup. Darah yang datang dari seluruh badan, melalui urat dipompa ke atrium kanan, kemudian ke bilik jantung. Darah dari bilik itu dipam semula ke dalam paru-paru. Dalam paru-paru, darah melepaskan karbon dioksida dan mengikat oksigen. Tambahan pula, melalui urat paru-paru, darah dari paru-paru mengalir kembali ke atrium kiri, dan kembali ke bilik jantung. Darah dari bilik jantung dipam atau mengalir ke seluruh badan, dan sebagainya
.
Di sebelah sistem peredaran darah ada sistem peredaran darah limfa. Sistem limfatik memainkan peranan dalam membawa cecair dan seluruh badan ke dalam aliran darah. Cecair limfa mengandungi leukosit dan protein plasma darah. Cairan limfatik dari kapilari darah yang memasuki tisu dibawa ke urat melalui saluran limfa. Kapal limfa mempunyai pelbagai diameter dan bentuk. Di katak terdapat beg cecair limfa di bawah kulit. Akibatnya, kulit katak sentiasa lembap kerana ia mempunyai penyerapan air yang besar.

Sistem Peredaran darah di Protozoa
Protozoa, contohnya Amoeba sp. tidak mempunyai pengangkutan khas. Makanan selepas dicerna dalam rongga makanan langsung diserap oleh protoplasma. Protoplasm adalah bahan dalam bentuk cecair tebal yang mengandungi banyak sebatian organik dan merupakan bahagian dan sel. Rongga makanan di Amoeba sp. terbentuk selepas makanan memasuki sd. Selepas makanan tercemar, jus makanan diedarkan ke semua bahagian sel, manakala bahan buangan dilepaskan melalui membran SD oleh penyebaran.

Begitu banyak artikel tentang, Sistem Pengedaran Darah Haiwan mungkin berguna.
(Sumber: Konsep dan Penerapan Sains Biologi, hlm. 53-62, Penerbit: Triad.2004.Solo, Pengarang: Drs.Sunarto.dkk.)

Makalah Fisiologi Hewan Sistem Peredaran Darah Rating: 4.5 Posted by: MY BLOGGER