Blog kesehatan untuk anda

Rabu, 06 November 2019

Pembahagian Fauna di Indonesia

Pembagian Fauna di Indonesia dan Contohnya
Pembahagian Fauna di Indonesia

Haiwan di Indonesia mempunyai jenis dan peralihan Oriental (Western Indonesia) dan Australia (Eastern Indonesia).

Irian jaya (Papua) mempunyai mamalia marsupial, sebagai contoh: kubus kanggaru. Papua juga mempunyai koleksi burung terbesar, dan yang paling terkenal ialah Burung Syurga.

A. Wilayah Barat Indonesia (Oriental)

Termasuk Sumatera, Jawa dan Kalimantan. Haiwan di rantau ini mempunyai ciri-ciri berikut.

1. Banyak spesies besar mamalia, misalnya gajah, lembu, harimau, badak. Marah mammal adalah bilangan yang sedikit, bahkan hampir tidak ada.

2. Terdapat pelbagai jenis monyet, misalnya: monyet proboscis, tarsier, orangutan.

3. Ada haiwan endemik, seperti badak satu tanduk, binturong (Aretictis binturang), monyet (Presbytis thomari), tarsier (Tarsius bancanus), lemurs (Nycticebus coucang).

4. Burung mempunyai warna bulu yang kurang menarik, tetapi boleh kicap. Burung endemik, sebagai contoh: bintang-bintang Bali (Leucopsar nothschili), helang Jawa, berkilat berkilau, helang putih (Mycrohyerax latifronx).

Antara bahagian barat Indonesia dan bahagian timur Indonesia yang dibatasi oleh Barisan Wallace.

B. Indonesia Timur (Australia)

Termasuk kawasan Irian, Maluku, Sulawesi, Nusa Tenggara. Jenis-jenis haiwan di Indonesia timur, relatif sama seperti Australia. Ciri-ciri haiwan adalah:

1. Mamalia kecil

2. Banyak haiwan berkembang

3. Tidak ada spesies kera.

4. Jenis burung mempunyai pelbagai warna

Irian jaya (Papua) mempunyai mamalia marsupial, sebagai contoh: kubus kanggaru. Papua juga mempunyai koleksi burung terbesar, dan yang paling terkenal ialah Burung Syurga. Di Nusa Tenggara, terutama di pulau Komodo, terdapat reptilia terbesar, naga Komodo. Pulau Komodo kini termasuk dalam salah satu pencalonan untuk "Tujuh Keajaiban Baru Di Dunia". Antara fauna di wilayah timur dan tengah Indonesia dibatasi oleh garis Webber.

C. Zon Peralihan

Kawasan peralihan merangkumi kawasan sekitar garis Wallace yang berjalan dari Sulawesi ke kepulauan Maluku. Jenis-jenis haiwan termasuk tarsier, maleo, anoa dan babi rusa. Kawasan peralihan Indonesia juga boleh dipanggil wilayah Wallace.

D. Haiwan dan Tumbuhan Langka di Indonesia

Di Indonesia terdapat banyak haiwan dan tumbuhan yang jarang berlaku. Haiwan yang jarang berlaku seperti babirusa, harimau Sumatera, harimau Jawa, panther, orangutan di Sumatera dan Kalimantan, badak Sumatra, tapir, gajah Asia, proboscis, naga komodo, banteng, burung syurga, kanguru pohon, maleo, raja cockatoo, hornbill, kasuari, buaya muara, buaya irian, kura-kura penyu, kura-kura hijau, bodo python, python hijau dan bunglon sikat.

Tanaman langka seperti bedali, putat, kepuh, bungur, babi nangka, kluwak, bendo, mundu, sapodilla, winong, bayur, gandaria, matoa, biji sukun.

E. Haiwan dan Tumbuhan Endemik di Indonesia

Di Indonesia ada banyak haiwan dan tumbuhan endemik. Haiwan dan tumbuhan endemik Indonesia bermaksud haiwan dan tumbuh-tumbuhan hanya wujud di Indonesia. tidak di negara lain. Haiwan endemik seperti harimau Jawa, harimau Bali (pupus), putih putih Bali di Bali, badak satu tanduk di Ujung Kulon, binturong, monyet, tarsier di Sulawesi Utara, loris lambat, maleo (hanya di Sulawesi), komodo di Pulau Komodo dan di sekelilingnya.

Tumbuhan yang endemik terutamanya dari genus Rafflesia seperti Rafflesia arnoldi (endemik di Sumatera Barat, Bengkulu, dan Aceh), R. borneensis (Kalimantan), R. Cilliata (Kalimantan Timur), R. horsfilldii (Jawa), R. Patma (Nusa Kambangan dan Pangandasran), R. rochussenii (Jawa Barat), dan R. contleyi (Sumatra timur).

Pembahagian Fauna di Indonesia Rating: 4.5 Posted by: MY BLOGGER